Edgar Cayce hovorí o človeku ako o duchovnej bytosti, ktorá pochádza
od Boha. Boha by sme teda mali hľadať v sebe a nie niekde inde - na nejakom
konkrétnom mieste. Podľa Cayceho je naše telo náš chrám a už obsahuje "kontaktné
miesta" medzi Bohom vonku a Bohom vnútri.
Všetky naše schopnosti liečiť pochádzajú z vnútra neexistuje žiadna otázka,
na ktorú by sme z vnútra nemohli dostať odpoveď. Jedinou podmienkou je správne
sa naladiť na to Božské v nás. Cayce ďalej vraví, že nemáme len jedno telo,
ale tri - duchovné, fyzické a mentálne. Meditáciu podľa definujeme ako "činnosť
smerujúcu k vyladeniu fyzického a mentálneho tela s telom spirituálnym, pomocou
cvičenia vnútorného kľudu. Meditácia je znovudosiahnutím jednoty s Bohom a stretávanie
sa s ním v chráme tela. Tajomstvo meditácie spočíva v tom, že si uvedomíme Boha
v sebe."
1. Cieľ meditácie. Je dôležité
pochopiť, čo je našim dôvodom pre meditáciu. Pri meditácii sa častokrát vyskytujú
neobyčajné úkazy, ktoré môžu odpútať našu pozornosť od skutočného zmyslu meditácie.
Nemali by sme robiť meditáciu pre niečo, ale aby sme smerovali k niečomu.
Nemali by sme očakávať odmenu. "Pravím duchom meditácie je skôr rozdávať
a vyjadrovať lásku, než získavať výhody pre seba". Taktiež by nemala byť
využívaná ako nejaký prostriedok úniku z reality, či k hľadaniu podivuhodných
(intenzívnych) zážitkov.
Často krát sa spomína príbeh o mužovi, ktorý sa stretol s Buddhom. Ten muž mu
prezradil, že už dvadsať rokov pravidelne medituje a dosiahol, že vie prejsť
po hladine rieky suchými nohami. Buddha mu len odvetil: "Strácal si čas.
Za lacný peniaz si môžeš najať loďku."
2. Meditačné postupy. Existuje veľa metód
ako meditovať a je teda treba si niektorú vybrať. Sú rôzne možnosti a rôzne
výsledky, ku ktorým tieto postupy vedú. Pravidlá však nie sú celkom jednoznačné,
pretože ide o veľmi osobnú vec. Niekto si napríklad myslí, "že si určitými
slovami zaistia prítomnosť Božej sily. Ale nie je tomu tak, pretože Jeho prítomnosť
sa nedá vynútiť zbytočným opakovaním, ale len prostredníctvom pravého ducha,
či už použijeme mantru, alebo Otčenáš."
Najdôležitejší aspekt techniky je náš prístup. Pokiaľ je našim životným cieľom
viac lásky, potom by konkrétny postup mal byť tomuto cieľu podriadený. Ak je
Boh duchom lásky, potom jediný spôsob ako sa s ním zladiť je že sami v sebe
prebudíme ducha lásky. Žiadna metóda nás však k Bohu nepriblíži určitými spôsobmi,
ale skôr dôsledok nášho vlastného hľadania, naša túžba nájsť lásku k nemu a
dať Mu ju najavo.
3. Fenomenológia. V skratke - ide o osobné
zážitky, prežívané pri meditácii. Meditácia so sebou prináša veľmi zaujímavé
zážitky a niektoré sú "naozaj neobyčajné." Môžu byť kladné aj záporné
no základom je, aby sa nestali našim cieľom. Našou prvoradou úlohou je vyjadrenie
lásky k Bohu.
Mnohé sklamania prichádzajú práve preto, že očakávame nejaké zážitky, ktoré
neprichádzajú, čo sa stáva dôvodom pre ukončenie meditácií. Honba za zážitkami
s môže ľahko stať našim nepriateľom. Pokiaľ sme teda pri meditácii nešťastný,
že nič "zaujímavé" nezažívame, potom by sme sa mali zamyslieť nad
tým, či nám vôbec záleží na Bohu.
Zážitky môžu mať rôznu podobu: napríklad točenie hlavy, zdanie pohybu vpred
a vzad, stúpavé pohyby. Niektorý ľudia počujú búšenie v hlave.
Zážitky teda nevyhľadávame, ale patria k meditácii - energie prúdiace v nás
sa musia nejako prejaviť.
Taktiež by sme z nich nemali mať strach a nemali by sme mať strach zo stretnutia
s Bohom. "Pochybnosti podľa Cayceho slov predstavujú jeden z najzávažnejších
a najsilnejších deštruktívnych faktorov, ktoré na človeka doliehajú. Najprv
prichádza pochybnosť, potom strach a nakoniec deštruktívna telesná reakcia.
Nemeditujme, pokiaľ pochybujeme o moci a schopnostiach Boha pracovať s nami
a našim prostredníctvom."
Stačí len pár chvíľ strávených kľudom, keď sa vnútorne vyladíme a prídeme na
to, čo je prekážkou medzi nami a našim vedomím jednoty s Bohom. Prídeme na to,
čo je našim ideálom a nemusí to byť práve Boh. To na čom nám najviac záleží
, to načo myslíme v našom srdci má prednosť pred uvedomením si Jeho ducha. Pri
pozorovaní vlastných myšlienok prídeme na to, že oni sú to, čo nás oddeľuje
od Neho.
Kvalitu meditácie by sme nemali posudzovať podľa zážitkov a ani sa príliš zaoberať
našimi úspechmi pri jednotlivých posedeniach. Zmena prichádza pomaly, a nejde
tu ani tak o dosiahnutie niečoho "vyššieho" vo výnimočných chvíľkach,
ale o pravidelné pozývanie Božieho ducha k nám, aby nami pretekal, dal nášmu
životu viac lásky a aby nás menil k lepšiemu.
4. Fyziológia. Pretože sme z časti aj fyzické
bytosti (obývame fyzické telo), dotýka sa meditácia aj fyziológie. Meditácie
je podľa Cayceho vyladenie troch tiel - mentálneho, duchovného a fyzického a
mali by sme sa snažiť dospieť k tomuto vyladeniu. A proti vyladeniu pôsobí mnoho
faktorov - strava, myšlienky, túžby a iné.
Fyziológia meditácie zahŕňa všetky telesné systémy a má vzťah k hierarchickému
nasmerovaniu toku energie, ktorá nami prúdi, vychádza z Boha a dopadá na zem.
"Musíme byť kľudný a pokojný, aby priebeh procesu neovládol senzomotorický
systém, spojený so svalmi a zmyslami. Pokiaľ je primárnym ohniskom vedomia naše
telo, potom bude pôsobiť proti akejkoľvek ovládacej sile, prichádzajúcej z vnútra.
Pokiaľ dosiahneme kľud zmyslov a svalov, môžeme potom dospieť na autonómnu či
mentálnu úroveň hlbšie. Tu ovplyvňujeme myšlienky, srdcový rytmus, a dýchaciu
sústavu. Naše ciele a ideály tak potom prebúdzajú duchovné centrá v endokrvnom
systéme.
Musíme dosiahnuť kľud, aby sme dokázali nadviazať prvý kontakt s duchovnou úrovňou,
a potom ukázať smer, ktorým má pretekať životná energia. Smer tohto toku musí
vychádzať z duchovných centier (endokrvých žliaz), cez mentálnu oblasť (autonómny
nervový systém) do telesnej oblasti - t.j. od Nekonečného ku konečnému."
5. Príprava na meditáciu. Príprava na meditáciu
by mala byť vaša osobná záležitosť postavená na vašich predstavách a nie požiadavkách
niekoho iného. Pojem Boha je veľmi individuálny záležitosť a presne tak aj meditácia
a príprava na ňu.
Príprava ne meditáciu môže obsahovať viacero rovín. Naša strava by sa mala zmeniť
na takú, aby nám pomohla pri vyladení fyzického tela. Aj naše myšlienky by sme
si mali strážiť a mali by byť nasmerované k pozitívnemu mysleniu. Edgar Cayce
povedal: "Než vyrazíte na cestu, musíte vedieť, kam chcete dôjsť!"
Od samého začiatku musíme chcieť, aby meditácia ovplyvňovala celý náš život.
Pri prípravách sa doporučuje začať modlitbou za ochranu.
6. Vzor a sila. Láma Góvinda o princípe
vzoru (forme) píše v Základoch tibetského mysticizmu: "Tí, ktorí si myslia,
že forma nie je dôležitá, minú spolu s ňou aj ducha. Tí, ktorí sa príliš pevne
držia formy, strácajú samého ducha, ktorého chcú uchovať. Forma a pohyb sú tajomstvom
života a kľúčom k nesmrteľnosti."
"Pokiaľ si stanovíme ideál, volíme si zároveň s ním aj aj vzor. Pokiaľ
si určíme ako ideál lásku a držíme sa príslušného vzoru v meditáciách, potom
sme vytvorili optimálnu konšteláciu, ktorej prostredníctvom môžeme vyjadriť
Ducha. So zvolením vnútorného vzoru sa prebudí sila, ktorá nami preteká a transformuje
náš život. Musíme si uvedomovať: Nie som to ja, ale Otec vo mne."
7. Čo nám môže dať meditácia. Cayce nás vyzýva, aby sme brali veľmi vážne prísľuby a nádeje, ktoré nám dáva biblia a prehlásili ich za svoje.
Ježiš povedal: "Som vždy s tebou."
Stačí ho len zavolať, a on príde. Stačí sa len obrátiť, naladiť sa na Jeho
prítomnosť. Taktiež vraj nikdy nie je neskoro a nezáleží na tom, ako ďaleko
sme zišli z cesty; vždy je možnosť sa vrátiť.
Meditácia je prostriedok, ako môžeme zdieľať tieto prísľuby. Ako sa postupne
budeme zlepšovať v cvičeniach svojich tichých chvíľ, nezískame len veľkú energiu
a možnosť ochrany, ale začneme aj hlbšie pociťovať osobný vsťah k Bohu.
Kraj čarodejníc © 2004