Poznámky Edgara Cayceho o meditácii

 

Edgar Cayce hovorí o človeku ako o duchovnej bytosti, ktorá pochádza od Boha. Boha by sme teda mali hľadať v sebe a nie niekde inde - na nejakom konkrétnom mieste. Podľa Cayceho je naše telo náš chrám a už obsahuje "kontaktné miesta" medzi Bohom vonku a Bohom vnútri.
Všetky naše schopnosti liečiť pochádzajú z vnútra neexistuje žiadna otázka, na ktorú by sme z vnútra nemohli dostať odpoveď. Jedinou podmienkou je správne sa naladiť na to Božské v nás. Cayce ďalej vraví, že nemáme len jedno telo, ale tri - duchovné, fyzické a mentálne. Meditáciu podľa definujeme ako "činnosť smerujúcu k vyladeniu fyzického a mentálneho tela s telom spirituálnym, pomocou cvičenia vnútorného kľudu. Meditácia je znovudosiahnutím jednoty s Bohom a stretávanie sa s ním v chráme tela. Tajomstvo meditácie spočíva v tom, že si uvedomíme Boha v sebe."

Sedem kľúčových úvah o meditácii

1. Cieľ meditácie. Je dôležité pochopiť, čo je našim dôvodom pre meditáciu. Pri meditácii sa častokrát vyskytujú neobyčajné úkazy, ktoré môžu odpútať našu pozornosť od skutočného zmyslu meditácie. Nemali by sme robiť meditáciu pre niečo, ale aby sme smerovali k niečomu. Nemali by sme očakávať odmenu. "Pravím duchom meditácie je skôr rozdávať a vyjadrovať lásku, než získavať výhody pre seba". Taktiež by nemala byť využívaná ako nejaký prostriedok úniku z reality, či k hľadaniu podivuhodných (intenzívnych) zážitkov.
Často krát sa spomína príbeh o mužovi, ktorý sa stretol s Buddhom. Ten muž mu prezradil, že už dvadsať rokov pravidelne medituje a dosiahol, že vie prejsť po hladine rieky suchými nohami. Buddha mu len odvetil: "Strácal si čas. Za lacný peniaz si môžeš najať loďku."

2. Meditačné postupy. Existuje veľa metód ako meditovať a je teda treba si niektorú vybrať. Sú rôzne možnosti a rôzne výsledky, ku ktorým tieto postupy vedú. Pravidlá však nie sú celkom jednoznačné, pretože ide o veľmi osobnú vec. Niekto si napríklad myslí, "že si určitými slovami zaistia prítomnosť Božej sily. Ale nie je tomu tak, pretože Jeho prítomnosť sa nedá vynútiť zbytočným opakovaním, ale len prostredníctvom pravého ducha, či už použijeme mantru, alebo Otčenáš."
Najdôležitejší aspekt techniky je náš prístup. Pokiaľ je našim životným cieľom viac lásky, potom by konkrétny postup mal byť tomuto cieľu podriadený. Ak je Boh duchom lásky, potom jediný spôsob ako sa s ním zladiť je že sami v sebe prebudíme ducha lásky. Žiadna metóda nás však k Bohu nepriblíži určitými spôsobmi, ale skôr dôsledok nášho vlastného hľadania, naša túžba nájsť lásku k nemu a dať Mu ju najavo.

3. Fenomenológia. V skratke - ide o osobné zážitky, prežívané pri meditácii. Meditácia so sebou prináša veľmi zaujímavé zážitky a niektoré sú "naozaj neobyčajné." Môžu byť kladné aj záporné no základom je, aby sa nestali našim cieľom. Našou prvoradou úlohou je vyjadrenie lásky k Bohu.
Mnohé sklamania prichádzajú práve preto, že očakávame nejaké zážitky, ktoré neprichádzajú, čo sa stáva dôvodom pre ukončenie meditácií. Honba za zážitkami s môže ľahko stať našim nepriateľom. Pokiaľ sme teda pri meditácii nešťastný, že nič "zaujímavé" nezažívame, potom by sme sa mali zamyslieť nad tým, či nám vôbec záleží na Bohu.
Zážitky môžu mať rôznu podobu: napríklad točenie hlavy, zdanie pohybu vpred a vzad, stúpavé pohyby. Niektorý ľudia počujú búšenie v hlave.
Zážitky teda nevyhľadávame, ale patria k meditácii - energie prúdiace v nás sa musia nejako prejaviť.
Taktiež by sme z nich nemali mať strach a nemali by sme mať strach zo stretnutia s Bohom. "Pochybnosti podľa Cayceho slov predstavujú jeden z najzávažnejších a najsilnejších deštruktívnych faktorov, ktoré na človeka doliehajú. Najprv prichádza pochybnosť, potom strach a nakoniec deštruktívna telesná reakcia. Nemeditujme, pokiaľ pochybujeme o moci a schopnostiach Boha pracovať s nami a našim prostredníctvom."
Stačí len pár chvíľ strávených kľudom, keď sa vnútorne vyladíme a prídeme na to, čo je prekážkou medzi nami a našim vedomím jednoty s Bohom. Prídeme na to, čo je našim ideálom a nemusí to byť práve Boh. To na čom nám najviac záleží , to načo myslíme v našom srdci má prednosť pred uvedomením si Jeho ducha. Pri pozorovaní vlastných myšlienok prídeme na to, že oni sú to, čo nás oddeľuje od Neho.
Kvalitu meditácie by sme nemali posudzovať podľa zážitkov a ani sa príliš zaoberať našimi úspechmi pri jednotlivých posedeniach. Zmena prichádza pomaly, a nejde tu ani tak o dosiahnutie niečoho "vyššieho" vo výnimočných chvíľkach, ale o pravidelné pozývanie Božieho ducha k nám, aby nami pretekal, dal nášmu životu viac lásky a aby nás menil k lepšiemu.

4. Fyziológia. Pretože sme z časti aj fyzické bytosti (obývame fyzické telo), dotýka sa meditácia aj fyziológie. Meditácie je podľa Cayceho vyladenie troch tiel - mentálneho, duchovného a fyzického a mali by sme sa snažiť dospieť k tomuto vyladeniu. A proti vyladeniu pôsobí mnoho faktorov - strava, myšlienky, túžby a iné.
Fyziológia meditácie zahŕňa všetky telesné systémy a má vzťah k hierarchickému nasmerovaniu toku energie, ktorá nami prúdi, vychádza z Boha a dopadá na zem. "Musíme byť kľudný a pokojný, aby priebeh procesu neovládol senzomotorický systém, spojený so svalmi a zmyslami. Pokiaľ je primárnym ohniskom vedomia naše telo, potom bude pôsobiť proti akejkoľvek ovládacej sile, prichádzajúcej z vnútra. Pokiaľ dosiahneme kľud zmyslov a svalov, môžeme potom dospieť na autonómnu či mentálnu úroveň hlbšie. Tu ovplyvňujeme myšlienky, srdcový rytmus, a dýchaciu sústavu. Naše ciele a ideály tak potom prebúdzajú duchovné centrá v endokrvnom systéme.
Musíme dosiahnuť kľud, aby sme dokázali nadviazať prvý kontakt s duchovnou úrovňou, a potom ukázať smer, ktorým má pretekať životná energia. Smer tohto toku musí vychádzať z duchovných centier (endokrvých žliaz), cez mentálnu oblasť (autonómny nervový systém) do telesnej oblasti - t.j. od Nekonečného ku konečnému."

5. Príprava na meditáciu. Príprava na meditáciu by mala byť vaša osobná záležitosť postavená na vašich predstavách a nie požiadavkách niekoho iného. Pojem Boha je veľmi individuálny záležitosť a presne tak aj meditácia a príprava na ňu.
Príprava ne meditáciu môže obsahovať viacero rovín. Naša strava by sa mala zmeniť na takú, aby nám pomohla pri vyladení fyzického tela. Aj naše myšlienky by sme si mali strážiť a mali by byť nasmerované k pozitívnemu mysleniu. Edgar Cayce povedal: "Než vyrazíte na cestu, musíte vedieť, kam chcete dôjsť!" Od samého začiatku musíme chcieť, aby meditácia ovplyvňovala celý náš život.
Pri prípravách sa doporučuje začať modlitbou za ochranu.

6. Vzor a sila. Láma Góvinda o princípe vzoru (forme) píše v Základoch tibetského mysticizmu: "Tí, ktorí si myslia, že forma nie je dôležitá, minú spolu s ňou aj ducha. Tí, ktorí sa príliš pevne držia formy, strácajú samého ducha, ktorého chcú uchovať. Forma a pohyb sú tajomstvom života a kľúčom k nesmrteľnosti."
"Pokiaľ si stanovíme ideál, volíme si zároveň s ním aj aj vzor. Pokiaľ si určíme ako ideál lásku a držíme sa príslušného vzoru v meditáciách, potom sme vytvorili optimálnu konšteláciu, ktorej prostredníctvom môžeme vyjadriť Ducha. So zvolením vnútorného vzoru sa prebudí sila, ktorá nami preteká a transformuje náš život. Musíme si uvedomovať: Nie som to ja, ale Otec vo mne."

7. Čo nám môže dať meditácia. Cayce nás vyzýva, aby sme brali veľmi vážne prísľuby a nádeje, ktoré nám dáva biblia a prehlásili ich za svoje.

Ježiš povedal: "Som vždy s tebou."

Stačí ho len zavolať, a on príde. Stačí sa len obrátiť, naladiť sa na Jeho prítomnosť. Taktiež vraj nikdy nie je neskoro a nezáleží na tom, ako ďaleko sme zišli z cesty; vždy je možnosť sa vrátiť.
Meditácia je prostriedok, ako môžeme zdieľať tieto prísľuby. Ako sa postupne budeme zlepšovať v cvičeniach svojich tichých chvíľ, nezískame len veľkú energiu a možnosť ochrany, ale začneme aj hlbšie pociťovať osobný vsťah k Bohu.

 

NAZAD

 

Kraj čarodejníc © 2004